آخرین متد تشخیص سبک های طراحی ۲۰۲۲

سبک در دکوراسیون داخلی " ترجمه و تدوین : ملیحه نجاتی عدالتیان " - ۱۸ مهر ۱۴۰۱

آیا تا بحال دقت کرده اید که چه تفاوتی بین سبک های مختلف طراحی داخلی وجود دارد؟

اگر تصمیم به تغییر سبک خانه خود دارید ولی دقیقا نمی دانید از چه مسیری باید اینکار را انجام بدهید، این مقاله به شما کمک خواهد کرد تا دقیقا چیزی که مدنظرتان هست را انتخاب کنید و در واقع برای هر نوع سلیقه ای یک نوع سبک خاص وجود دارد. 

 

سبک های طراحی داخلی

انواع مختلف سبک های طراحی داخلی  همواره در حال تکامل و توسعه هستند، بعضی از این سبک ها مد سال هستند و بقیه همیشه مد بوده و هیچوقت از مد نمی افتند. هر یک از این سبک ها شامل مبلمان، دکوراسیون، نور و اکسسوری های مشخصی هستند که وجه تمایز آن سبک می باشند. برای اطلاع از مشهورترین سبک ها، ابتدا باید سبک هایی که مورد علاقه شما هستند را مشخص کنید. 

در این مقاله 20 سبک متنوع طراحی داخلی را به شما معرفی می کنیم:

-‌ سبک ترکیبی سنتی و مدرن    Transitional Interior Design

- سبک سنتی Traditional Interior Design

- سبک مدرن    Modern Interior Design

- سبک التقاطی Eclectic Interior Design

- سبک معاصر Contemporary Interior Design

- سبک مینیمالیست Minimalist Interior Design

- سبک قرون وسطایی    Mid Century Modern Interior Design

- سبک بوهمی   Bohemian Interior Design

- سبک روستایی مدرن Modern Farmhouse Interior Design

- سبک شابی    Shabby Chic Interior Design

- سبک دریایی    Coastal Interior Design

- سبک هالیوودی Hollywood Glam Interior Design

- سبک جنوب باختری    Southwestern Interior Design

- سبک روستیک    Rustic Interior Design

- سبک صنعتی    Industrial Interior Design

- سبک فرانسوی    French Country Interior Design

- سبک اسکاندیناوی    Scandinavian Interior Design

- سبک مدیترانه ای    Mediterranean Interior Design

- سبک آرت دکو    Art Deco Interior Design

- سبک آسیایی-بودایی    Asian Zen Interior Design

سبک ترکیبی سنتی و مدرن

یکی از مشهورترین سبک ها دردنیای امروز که بسیار هم پر طرفدار است. اگر حس می کنید که سبک سنتی بسیار خسته کننده است، این سبک از طراحی داخلی می تواند تا حدی نیاز شما را برطرف کند، زیرا ترکیبی از سبک سنتی با پارچه های معاصر و جدید است. در این سبک به میزان کم از اکسسوری ها استفاده می شود، گلیم و روتختی جز لاینفک این سبک می باشد.

نکته مهم و کاربردی:

مهمترین مسئله ای که باید در نظر بگیرید این است که سبک مورد علاقه شما عموما ترکیبی از دو یا چند سبک می باشد.مبلمان ها و تزئینات curved ( منحنی شکل، مناسب دور هم نشستن جهت گفتگوهای شبانه) مثل چوب، استیل، حصیر( چوب های خیزران) و روغن های پوششی جلا دهنده جز عناصر اصلی این سبک است.

بعلاوه، ترکیب دو سبک مختلف و همچنین ترکیب چوب های تیره با اسباب و اثاثیه آینه دار طراحی های جذاب و زیبایی را به وجود خواهد آورد.

 

سبک سنتی

یکی از سبک های بسیار متفاوت و مشهور، سبک طراحی سنتی است این سبک در قرن هجدهم و نوزدهم در فرانسه و انگلیس رواج پیدا کرد در این سبک از میز و صندلی های تیره رنگ با ظرافت و جزئیات بسیار زیاد استفاده می شود و پارچه های گرانقیمت  ابریشمی، لینن و مخمل برای تمام قسمت ها از پارچه های رو مبلی گرفته تا پرده ها رایج می باشد، همچنین پارچه ها دارای طرح های مختلف و متنوع گلفام (گل بته)، گلدار، راه راه، شطرنجی هستند. قابل ذکر است که لوسترهای کریستالی استفاده شده برای خانه های سبک سنتی حس زیبا و دلنشینی دارند.

دکوراسیون خانه های اروپایی به شدت تحت تاثیر این نوع سبک از طراحی بوده است ، استفاده از پالت های رنگی خنثی با رنگ روغن و همچنین تزئین فضا با گل و گیاه جزو اصول اولیه این سبک است. اگر طرفدار ست کردن وسایل خانه نیستید، سبک سنتی به هیچ وجه مورد علاقه شما نخواهد بود.

سبک مدرن

تفاوت بین سبک مدرن و معاصر اینست که علی رغم شباهت های زیاد، یکسری ویژگی ها مختص سبک مدرن هستند. برخلاف طراحی مدرن که مربوط به یک دوره خاص هستند، سبک معاصر همیشه مد بوده، هیچوقت از مد نمی افتد. سبک مدرن از اوایل تا اواسط قرن بیستم مشهودتر بوده، به دلیل ادغام سبک اسکاندیناوی و قرون وسطایی و پست مدرن با هم، تعریف جدیدی از سبک مدرن به وجود آمده است.

 

 

به عنوان مثال، مبلمان ها دارای خطوط صاف، غیرشکسته و براق هستند. به طور کلی فلز، کروم و  شیشه مورد علاقه معماران این سبک می باشد. درعین حال دراین نوع طراحی، همیشه مینیمال بودن در راس بوده، طراحان متمایل به استفاده از دکوری های کوچک و تابلوهای نقاشی می باشند.

سبک التقاطی

وقتی سخن از سبک التقاطی می آید، سو برداشت های زیادی به وجود می آید، طوری که کلید تشخیص این سبک از سایر سبک های طراحی بسیار سخت است و برخلاف تصور عامه که فکر می کنند این سبک در برگیرنده هر نوع طراحی و دکوراسیونی می باشد، در واقع مجموعه ای از کالاها و وسایلی که با وسواس انتخاب شده اند، تشکیل دهنده این سبک هستند.

 

 استفاده از پالت رنگی خنثی و یک تعداد رنگهای اصلی به عنوان بخش کلیدی این سبک از طراحی می باشد و در واقع در طراحی التقاطی بین رنگ ها و تکسچرها توازن ایجاد شده، در نتیجه ترکیبی از سبک های قدیمی و جدید به وجود آمده است.

 

سبک معاصر

اگر نگاهی به تاریخ طراحی داخلی بیندازیم به این نتیجه می رسیم که سبک معاصر جز سبک هایی هست که همیشه مد بوده و پیوسته در حال توسعه و پیشرفت است. لازم به ذکر است که این سبک احتمالا تا قرن21 همچنان در حال تغییر و تکامل بوده، به گونه ای است که همیشه بر طبق  آخرین متد روز دنیا می باشد.

سبک معاصر بسیار شیک و ساده است و از ویژگی های متنوعی مثل منبت و گچ کاری بر روی دیوارها و پنجره ها که فضا را زیبا و خاص می سازد، استفاده می کند. مبلمان های معاصر دارای پایه های بدون پوشش ( چوب های فاقد رنگ پوششی و جلا دهنده ها) و طرح های ساده هستند که فضای اتاق را دلباز و زنده نگه می دارد.

در این سبک از طراحی داخلی از فلز و شیشه بخاطر داشتن خاصیت انعکاس نور،بسیار استفاده می شود . بعلاوه، پالت های رنگی خنثی همراه با پارچه های طرح برجسته جزء ویژگی های منحصر به فرد و خاص این سبک می باشد.

 

سبک مینیمال

سبک معاصر و مینیمال دارای ویژگی های مشترک زیادی هستند به این ترتیب که هر دو سبک دارای ظاهری ساده و بدون تزئینات اضافه می باشند. هرچند، سبک مینیمال به سبک ژاپنی طراحی شده ولی تمرکز آن بر روی این مسئله است؛ هر چه ساده تر و کمتر، بهتر و شیک تر.

در حقیقت، سبک مینیمال علاقه به خلوت بودن فضای طراحی شده دارد.

 

از آنجایی که برای اکثر طراحی های مینیمال از پالت های رنگی خنثی استفاده می شود، رنگ های اصلی جز رنگ های تاکیدی محسوب می شوند. طرح ها و الگوهای این سبک هیچ جای دیگری یافت نمی شود و وجود تکسچر و بافت برجسته برای این نوع طراحی بسیار لازم و ضروری است. با شعار؛ هر چه ساده تر و خلوت تر، بهتر و شیک تر، مبلمان های کاربردی تر با جزئیات طراحی ضروری و اصولی تر می توانید پیدا کنید. همچنین در سبک مینیمال وجود کمد و کابینت بسیار مهم و ضروری می باشد ، مبلمان ها و تخت  ها دارای کمد های مخفی جاساز می باشند. به عنوان مثال، استفاده از میز های عسلی دارای کشو، راه حل های خلاقانه ای جهت کاربردی ترشدن طراحی مینیمال می باشد.

 

سبک قرون وسطایی

سبک قرون وسطایی در سال 1950 و 1960 در آمریکا و بعد از جنگ کم کم گسترش و توسعه پیدا کرد. در طول زمان طراحی این سبک، شاهد تغییر روند صنعت و همچنین سبک طراحی از حالت سنتی به سمت مدرن بوده ایم. اگر بخواهیم از کیفیت این نوع طراحی بگوییم، همچنان از تمام اسباب و اثاثیه مدرن قرون وسطایی در خانه های امروزی استفاده می شود.

در ضمن باید حواستان به مبلمان های شمایلی همانند لانژرهای مارک Eames، صندلی های تخم مرغی و یا صندلی های ویش بن متعلق به این دوره نیز باشد.

 

سبک خانه های مدرن قرون وسطایی بسیار زنده و شاد بوده، مناسب فضاهای داخل و بیرون خانه است. وجود درب های کشویی و پنجره های بزرگ فضای درون خانه را با طبیعت اطراف آن مرتبط می کند. چوب های لاکچری در عین حال گران قیمت مثل چوب درخت ساج، چوب درخت صندل سرخ و چوب درخت گردو، بعلاوه، رنگ های لاجوردی، سبز مایل به زرد و سبز یا بنفش به صورت رنگهای تیره و روشن در این سبک بسیار دیده می شود. لازم به ذکر است سبک قرون وسطایی که امروزه وجود دارد، رایج ترین و پیشرفته ترین سبک نسبت به سایر سبک ها می باشد.

سبک بوهمین

همانند سبک قرون وسطایی، سبک بوهمیانی همچنان در حال توسعه و معروفیت است. مخلص کلام، از آنجاییکه سبک بوهمین ترکیبی از سنت های مختلف است، فضای داخلی خانه های بوهمیایی برگرفته از طبیعت اطراف خانه بوده، از رنگ های روشن برای اسباب و اثاثیه خانه استفاده می شود.

هنگامی که به یک خانه با سبک بوهمین وارد می شوید، بلافاصله این حس به شما القا می شود که در سنت دیگری غرق شده اید. تمام اشیا تزئینی این سبک جمع آوری شده از سفرها بوده، به فرد حس کوچ نشینی و عشایر بودن می دهد. اگر سبک های مختلف را با هم مقایسه کنیم، این سبک یکی از نادرترین سبک هایی هست که نیاز به نظم و ترتیب خاصی ندارد، در واقع ترکیب رنگها با طرح و نقش های بکار رفته در این سبک، آن را زیباتر می سازد.

همچنین، سبک های مدرن تری از سبک بوهمین را امروزه مشاهده می کنیم که شامل پوست حیوانات، شاخص های فلزی، چوب های گرانقیمت است که این سبک را به سمت مدرن بودن پیش میبرد و ما از این جهت این سبک را دوست داریم که از کالاها و اشیا به روش متفاوت و غیر معمول استفاده می شود. بنابراین از ایده های جدید طراحی اتاق نشیمن  به سبک بوهمین لذت ببرید، به عنوان مثال، نصب یک قالیچه عتیقه  بر روی دیوار که جلوه هنری به محیط می دهد.

سبک روستایی مدرن

بدون سبک روستایی مدرن هیچوقت سبک های دکوراسیون داخلی تکمیل نمی شوند. با اینکه به جوآنا گینز لقب ملکه خانه روستایی تعلق گرفته، ولی وی سبک خود را به سمت مدرن بودن تغییر داده است. با اینکه سبک روستایی مدرن بسیاری از ویژگی های سبک سنتی روستایی را دارد، ولی با حفظ ویژگی های منحصر به فرد خود، کمی ساده و مینیمال تر شده است.

به عنوان مثال، در سبک های مدرن روستایی از پارکت ها، نقشه های معماری باز و سیستم های روشنایی جدید و رنگهای الهام گرفته از طبیعت مثلا آبی تیره، سبز زیتونی یا نارنجی تیره بیشتر استفاده می شود.

 

سبک شبی شیک

این سبک از قرن 18 بوجود آمده، کم کم تبدیل به یک سبک دوست داشتنی و مورد علاقه دنیای امروز شده است. برای این سبک از طراحی، همیشه استفاده از مبلمان های عتیقه در راس قرار دارد. در حقیقت، سبک شبی شیک مناسب سلیقه هایی هست که مبلمان های قدیمی خود را از یک نسل به نسل دیگر به ارث گذاشته، هر نسل تغییر کوچکی روی آن ایجاد می کند. بنابراین این سبک مشابه با سبک های نزدیک به آن مثل سبک های فرانسوی بسیار لطیف و ظریف است.

در این سبک، مبلمان ها اکثرا رنگی، عتیقه و قدیمی است. پالت های رنگی کمرنگ با طرح های گل گلی به طور کامل با دیوارها و کف پوش ها هماهنگ شده است. طراحان ما طرفدار طراحی های روستیک و ملایم هستند که غالبا با اکسسوری های لوکس پر زرق و برق مثل لوسترهای کریستالی مغایرت دارد. به طور کلی، سبک شبی شیک حس راحتی و آرامش به فرد می دهد.

سبک کاستال

برای لذت بردن و احساس رضایت از سبک دریایی حتما نیاز به زندگی کنار ساحل دریا ندارید. برای اینکه سبک ساحلی را با سبک دریایی اشتباه نکنید، باید بگویم که این سبک در دسته بندی جدا از سبک قبلی قرار داشته، در واقع الهام گرفته از یک طبیعت بکر است که این حس را از پالت های رنگی تا مبلمان و اکسسوری های بکار رفته در آن می توان تشخیص داد.

به عنوان مثال، رنگهای خنثی مثل سفید با رنگ های بژ ترکیب شده، چیزی شبیه شن های ساحل به وجود آورده است. همچنین، طیف های رنگ آبی بکار برده شده در این سبک شبیه موج دریا و آسمان های آبی تابستان های داغ است. این سبک از طراحی آرامش و لطافت عمیقی داشته، این حس را به فرد القا می کند که بین فضای داخل و خارج خانه هیچ تفاوتی وجود ندارد. به همین دلیل اندازه و سایز پنجره ها کوچک هستند، پارچه های حریر نازکی که در باد می وزد، حس و حال هوای ساحل دریا را به شما منتقل می کند.

در این سبک هیچ نوع صدف دریایی و لنگر کشتی دیده نمی شود. به جای آن، گلدان های شیشه ای آبی رنگ، کاغذ دیواری های راه راه یا نقاشی های انتزاعی استفاده می شود که حس کنار دریا بودن را به فرد القا می کند. از نظر سبک طراحی، مبلمان های سبک کاستال بسیار راحت بوده، ترکیب مبلمان های رنگی با طرح های قدیمی و کهنه همراه با حصیر و کنف حس آرامش و رویایی به فرد می دهد. از آنجایی که این سبک از طبیعت اطراف الهام گرفته شده، در نتیجه حتما از گل و گیاه جهت تزئین داخل خانه استفاده کنید.

سبک هالیوودی

سبک هالیوودی یکی دیگر از سبک های شاخص 2022 است که از اواسط قرن بیستم در کالیفرنیا شهرت پیدا کرده، قدمت آن به دوران طلایی اش در سال 1930 هالیوود برمی گردد.

این سبک ترکیبی از سبک آرت دکو و قرون وسطایی بوده، شامل ترکیب های رنگی با کنتراست بالا است ( منظور رنگ های سفید و سیاه است نه ترکیب رنگی صورتی پررنگ و سبز). همچنین، انتخاب لوستر و مبلمان های شیک و لوکس یک ترکیب قشنگ و جذاب، برازنده این سبک به وجود آورده است.

سبک جنوب باختری

 سبک امروزی جنوب باختری با گذشته خود ( زمانی که تازه گسترش پیدا کرده بود) بسیار متفاوت و به مرور زمان توسعه و پیشرفت کرده است. این سبک برگرفته از ایده های خانه های خشتی، پارچه های اسپانیایی، آهن آلات و طبیعت است.

پالت های رنگی دارای تنوع رنگی مختلفی که در بیابان های آمریکا یافت می شوند، هستند. رنگ قرمز مایل به قهوه ای( رنگ خاک رس)، قهوه ای مایل به قرمز، سبز کاکتوسی، بین طراحان این سبک به صورت کم استفاده می شود. بعلاوه، تکسچرهای منحصر به فرد و خاص، چرم و پارچه جیر جزء مهم ترین مواد اولیه و اصلی پارچه های رو مبلی این سبک هستند.

 

 

سبک روستیک

 سبک روستیک با یکسری ویژگی های اساسی و مشخص شناخته می شود، از جمله مواد اولیه طبیعی، جزئیات صنعتی، و جذابیت های خانه های روستایی و در اصل از جنبش رومانتیک ( آغاز شده از سال 1798) الهام گرفته است. این سبک بر روی زیبایی و سادگی طبیعت تاکید دارد. در سبک روستیک ایده های طراحی اتاق نشیمن براساس وجود یک شومینه مرکزی می باشد.

 

 

استفاده از چوب همراه با چرم یا پوست گاو، پوست گوسفند در این سبک یک گوشه دنج و امنی را ایجاد می کند. پارچه ها فاقد طرح ها و بافت های زرق و برق دار هستند. سایر تزئینات و دکوری ها مثل لوسترهای آویزی جدید یکی دیگر از دستاوردهای سبک روستیک می باشد.

سبک صنعتی

هر چند که سبک صنعتی بسیار متداول هست، ولی دارای پیشینه ای است. وقتی که کارخانه های اروپایی غربی در پایان انقلاب صنعتی دوم بسته شد، بیشتر ساختمان های خالی به حال خود رها شده بود. افزایش جمعیت سبب شد که مردم محیط های صنعتی را تبدیل به محله های مسکونی کنند.

در سبک صنعتی از سیستم لوله کشی و تیرهای روباز، مواد اولیه ای مثل آجر،بتن استفاده می شود. هنگام توصیف این سبک خاص، هیچوقت چیزی به اسم یکنواختی و سادگی دیده نمی شود، بعلاوه تابلوهای نقاشی خیلی بزرگ، پارچه های لطیف و نرم جز ملزومات این سبک از طراحی داخلی می باشد و اسباب اثاثیه منزل معمولا بکر و دست نخورده بوده از عتیقه جات زیاد استفاده می شود.

سبک فرانسوی

مشابه با سایر سبک ها، این سبک ترکیب پیچیده ای از چند سبک مختلف می باشد: سبک شبی شیک، روستایی مدرن و سنتی که همگی نقش مهمی در این سبک دارند. همچنین از اسباب اثاثیه عتیقه ای که همیشه مد بوده، استفاده می شود، به عنوان مثال، صندلی های لوئی ششم که به سبک مدرن نقاشی شده اند. بعلاوه، در هر بخش از این سبک طراحی کالاهای خاص و متفاوت را مشاهده می کنید.

سبک اسکاندیناویایی

یکی از آسانترین سبک های طراحی جهت تشخیص از سایر سبک ها، که بسیار دلباز و آرام بخش و طبیعی می باشد. چوب های استفاده شده در این سبک معمولا خاکستری رنگ هستند و  فضاهای دارای طراحی اسکاندیناوی حس آرامش عمیقی به فرد می دهد. از جمله ویژگی های کلیدی این سبک وجود دیوارهای سفید، آینه های بزرگ، پارچه های نرم و لطیف می باشد. علاوه بر این، هیچ نوع فضای طراحی اسکاندیناویایی بدون وجود طراحی های آرام بخش دانمارکی معنا ندارد. پارچه های چند لایه ضخیم، مبلمان ها و اسباب اثاثیه های شیشه ای و تکسچرهای مشخص و صاف یک فضای دنج و آرام را طراحی می کند.

سبک مدیترانه ای

این سبک از نظر فرهنگی بسیارغنی بوده، از کشورهای شمال دریاچه مدیترانه گسترش پیدا کرده است. اسپانیا، ایتالیا و یونان هنوز هم منابع اصلی و ایده های ناب برای این سبک از طراحی داخلی می باشد. در سبک مدیترانه ای ستون ها، طاق ها و بالکن های داخلی بسیار رواج داشته، برای مبلمان ها نیز از چوب های گران قیمت پر زرق و برق استفاده می شود.

پالت های رنگی استفاده شده در این سبک برگرفته از دریا و آسمان و ترکیبی از ته رنگ های گرم مثل قرمز مایل به قهوه ای و زرد می باشد. پنجره های بزرگ با پرده های حریر و نازک در واقع باعث روشنایی و دلبازی فضای اتاق می شود.

سبک آرت دکو

در مورد این سبک افراد کمی هستند که اطلاعاتی راجع به آن نداشته باشند. این سبک از طراحی داخلی در اوایل قرن بیستم از فرانسه منشا گرفته شده، سپس از 1910 تا 1940 در امریکا رواج پیدا کرده است.

انقلاب صنعتی ایده و الهام بخش سبک آرت دکو بوده و به همین دلیل هست که استفاده از فلز در صنعت یکی از بهترین انتخاب های این سبک می باشد. تشخیص این سبک بسیار آسان است چون به طور عمده  اسباب و اثاثیه های این سبک از طراحی دارای گوشه ها ی دندانه دار و مضرس می باشد. اسباب و اثاثیه خیلی بزرگ از کمدهای جادار بزرگ گرفته تا مبلمان دراین سبک بسیار رایج است. سبک آرت دکو در منطقه فلوریدا و ساحل میامی بسیار طرفدار دارد.

سبک Asian Zen

آیا تا بحال راجع به فنگ شویی چیزی شنیده اید؟ با استفاده از این روش می توانید مطمئنا از فلسفه انتخاب برترین و آخرین سبک طراحی خانه آگاه شوید. همچنین این سبک ریشه در طراحی معاصر داشته، تمرکز بر روی اشکال هندسی جذاب، محیط آرام بخش و چیدمان خاص و شیک داردو از طبیعت نیز الهام می گیرد.

سبک آسیایی معمولا نامتقارن بوده، از اشکال هندسی و بیشتر مربعی شکل استفاده می کند. پنل های دیواری حفاظ دار برای جدا کردن فضاهای بزرگتر استفاده می شود تا حس خصوصی بودن محیط را  به فرد بدهد. پالت های رنگی استفاده شده در این سبک از طبیعت الهام گرفته شده است تا به فرد حس آرامش بخشی را القا کند.