راهکار های ایجاد یک خانه مینیمال

سبک در دکوراسیون داخلی " ترجمه و تدوین : ملیحه نجاتی عدالتیان " - ۱۶ فروردین ۱۴۰۱

                      

هیچ چیز مانند داشتن یک خانه تمیز و آراسته لذت بخش نیست ولی برای افرادیکه زندگی پرمشغله ای دارند، تمیزو مرتب نگهداشتن خانه بسیار سخت می‌باشد. به همین دلیل ما ایده کاربردی تری به شما ارائه می‌دهیم: مینیمالیست زندگی کنید.

به این معنا که وسایل کمتر، زندگی بهتر و منظم‌تر: اگر می‌خواهید همیشه زندگی مرتب و منظمی داشته باشید، در انتخاب و خرید وسایل منزل کمی گزیده‌تر عمل کنید. خرید وسایل ضروری و دور ریختن چیزهای اضافی غیرکاربردی علاوه برشیک و خاص بودن، برای سلامت روان و ذهن شما نیز بسیار موثر و مفید خواهد بود و هدف ما در این مقاله ارائه راهکارهایی برای داشتن خانه‌ای با سبک و طراحی مینیمال و ساده می باشد.

مینیمالیسم چیست؟

مینیمالیسم ریشه در جنبش هنری سال 1960 دارد که بعدها در سطح طراحی گسترش یافته است و براساس آن زیبایی‌شناسی معماری معمولاً با سادگی، پالت‌های رنگی خنثی و خطوط صاف و مرتب مرتبط می باشد.

دور و بر بهم ریخته خود را مرتب کنید

                           

به اطراف خود نگاه کنید: چه می بینید؟ انبوهی از کاغذها (اکثر صورت‌حساب‌ها و نامه‌های ناخوانده و بلااستفاده)، کلید ماشین، کفش‌های بهم ریخته اطراف درب ورودی، فنجان‌های خالی، عینک آفتابی و وسایل دور ریختنی درون کیف که بر روی اپن آشپزخانه رها شده اند. و این تازه شروع کار است. میز ناهار خوری یکی دیگر از مکانهایی هست که مثل آهن ربا عمل کرده، تمام وسایل اضافه را روی آن رها می کنیم.

اگر واقعاً می خواهید خانه ای به سبک مینیمالیست داشته باشید، باید تمام وسایل اضافی و بلااستفاده را دور ریخته، اسباب و اثاثیه مورد نیاز را براساس اولویت مرتب کنید. به این ترتیب که به ازای هر وسیله ای که برای خانه تان می خرید، باید یک وسیله اضافی را دور کنید.

یک  زمینه ی خنثی به وجود آورید

به هنگام ایجاد یک فضای نئوکلاسیک، همه چیز در مورد رنگ زمینه ثابت است. استفاده از رنگ های ملایم حرف اول را می زند  - طیف های رنگی تیره در این سبک طراحی نقش بسیار مهمی دارند- از قهوه ای کم رنگ تا خاکستری مایل به بژ و همچنین رنگ قهوه ای کمرنگ، به این دلیل که حس آرامش خاصی را به فرد القا می کند. اما فقط به این دلیل که سبک نئوکلاسیک تمایل به تنوع رنگی دارند، پس لزومی ندارد که از رنگهای ملایم استفاده شود.

 در واقع، مینیمالیسم در بهترین حالت ممکن، کاملا برعکس حالت فوق می باشد. طبیعتا، ما طرفدار داشتن اتاق سفید رنگ هستیم، اما تمام رنگ های سفید الزاما تک‌رنگ ایجاد نمی شوند.

از دیدگاه ویل تیلور، نویسنده و طراح داخلی" سایه هایی از رنگ زرد استفاده شده در رنگ سفید، حس گرمتر و ظاهر کرمی رنگ به فضا می دهد". اتاقی با نور طبیعی  بیشتر، احتمالاً گرم‌تر به نظر می‌رسد، بنابراین میتوانید از سایه های سرد رنگ سفید برای متعادل کردن اتاق استفاده کنید. تیلور میگوید که اتاقهایی که به طور مصنوعی با نورهای LED یا فلورسنت روشن می شوند، خیلی سرد به نظر می رسند، بنابراین آن را گرم کنید. اگر می خواهید رنگی را معرفی کنید، حتماً از ترکیب رنگی یکدست و ثابت استفاده کنید که به خوبی با رنگهای خنثی ترکیب شده باشد ، مثل رنگ قهوهای، آبی، برنزه، و سبز.

چند نکته برای ایجاد یک خانه مینیمال از دیدگاه کارشناسان

کیفیت بر کمیت ارجحیت دارد

                                 

طراحی کیتی مارتینز

مهمترین چالش در ارتباط با مقوله زیبایی شناسی ایجاد محیطی است که هر کسی دوست دارد وقتش را در آن سپری کند و نکته مهم در این ارتباط اینست که برای انجام اینکار چقدر وقت و هزینه لازم می باشد.

بنابراین کیفیت بر کمیت ارجحیت داشته، سرمایه گذاری بر روی آن در گذر زمان واقعاً سودمند خواهد بود.

خریدهای بدون برنامه ریزی وسایلی که مد روز بوده، به سرعت از آن خسته می شوید به هیچ عنوان با طراحی سبک مینیمالیستی مطابقت ندارند. پس کالاهایی را انتخاب کنید که ظاهری زیبا و ماندگاری داشته، با استفاده مکرر روزانه خراب نشوند.

با فلسفه یک درون، یک بیرون زندگی کنید (به ازای هر کالایی که میخرید، یک کالا از خانه خارج کنید.)

                                

سوالی که پیش می آید اینست که یک نفر چقدر می تواند در یک بازه زمانی کوتاه خرید انجام داده، کشوهای خالی آشپزخانه، کمدهای اتاق خواب و کمدهای حمام را با محصولات غیر ضروری استفاده نشده پر کند. حتی اگر این وسایل جلوی چشم شما هم نباشد، ولی فضای خانه شما را اشغال می کند، زمان آن رسیده وسایل اضافی را دور بریزید.

برای جلوگیری از بروز این مشکل توصیه می‌کنیم که طبق گفته کولین مدیسون " به ازای یک کالای خریداری شده، یک کالا اضافی را دوربریزید".

ویرایشگر کتاب 365 وسیله غیرضروری می‌گوید: «نیازی نیست حتما کالای خریداری شده با کالای غیر ضروروی که قرار است دور ریخته شود کاملا مطابقت داشته باشد. همچنین وی بیان می کند هرچند برای تفاوت ایجاد کردن نیاز است که حداقل هم اندازه یا حتی کمی بزرگتر باشند.

 از بافت برجسته های مختلف با رنگ های مشابه هم استفاده کنید

                                 

یک اتاق مینیمالیستی با رنگ‌های خنثی می‌تواند سرد یا بی روح باشد، اما یک ترفند اساسی برای حل این مشکل وجود دارد: بافت.

استفاده از روکش های بافتنی، بالش های منجوق دوزی شده می توانید کمی فضای اتاق را گرم کنید. قالیچه هایی از جنس پوست گوسفند و ارایش و تزئینات مخملی نیز از نظر راحتی بسیار مفید هستند. هرچند محدودیت هایی نیز در این مورد معمولا وجود دارد.

طبق نظر سارا مدینا لیند، مدیر هنری و عکاس استکهلمی، در زمینه ایجاد یک بافت مینیمالیستی: «اگر بافت‌ها، مواد و رنگ های مختلفی را با هم ترکیب کنید، حتما مشکلات و درد سرهایی به همراه خواهد داشت. اگر پایه رنگی سفید دارید، بعد از آن از رنگ های مشابه بژ، خاکستری مایل به قهوه ای و قهوه ای مایل به زرد یا تمام رنگهایی که در طبیعت می بینید را انتخاب کنید. لیند می گوید، به طور کلی، از ترکیب رنگهای مکمل رنگهای خوبی به دست می آیند، این رنگ ها در واقع همان رنگ هایی هستند که از طبیعت نشات گرفته شده اند.

از کمدها و سبدهای شیک استفاده کنید

                                 

درصورتیکه قانون "یک کالا وارد، یک کالا خارج" را رعایت کرده،کیفیت را به کمیت ترجیح می دهید، اما همچنان معطل و درمانده، نمی دانید چه کارهایی برای نظم بیشتر خانه باید انجام بدهید، در این مقاله به شما یاد می دهیم که چگونه با استفاده ازکمدها ی شیک و جدید برای قرار دادن وسایل اضافی که نیاز ندارید، سرمایه گذاری کنید. این خبر برای کسانی که ظاهرا سبک مینیمال دوست داشته ، در درون ماکسیمالیست واقعی هستند، بسیار جذاب می باشد و شما مجبور نیستید تمام کلکسیون قدیمی خود را دور بیندازید. ولی همیشه یادتان باشد که این ذهنیت اشتباه راجع به احتکار وسایل بلا استفاده باید از بین برود.

اسباب ووسایل خانه را بر اساس اولویت و کاربرد دسته بندی کنید

                               

در مورد استفاده از وسایل تفکری چند جانبه داشته باشید. پست وبلاگ ExtraSpace Storage توصیه می کند که میزها یا نیمکت های تودرتو را به اتاق نشیمن اضافه کنید تا صندلی یا سطح نشیمن بیشتری داشته، برای ذخیره کردن وسایل بتوانید از آن استفاده کنید، یا یک کمد قدیمی را تغییر شکل داده، آن را به میز اتاق خواب تبدیل کنید یا یک سینی چوبی را روی نیمکت گذاشته، از آن به عنوان میز کنسول استفاده کنید.

محدودیت نگهداری لوازم دکوری

                      

کارشناسان و طراحان دکوراسیون می گویند که در سبک مینیمال، انتخاب هر وسیله ای باید هدفی را دنبال کند. به عنوان مثال لوازم دکوری و تزئینی در کنار وسایل اصلی منزل، مانند کاناپه یا میز ناهارخوری لازم و ضروری هستند. براساس نظریه پست وبلاگ Freshome  "نکته کلیدی کار این است که این اکسسوری ها ، در واقع مکمل مبلمان هستند". بنابراین  بر روی انتخاب اکسسوری های شیک و مدرن تر  مثل آباژورهای پایه دار مجسمه ای، دیوارکوب ها و کوسن ها با الگوی رنگی خنثی تمرکز کنید.

استفاده از عناصر طبیعی

                      

فضاهای سفید و خطوط براق را با استفاده از مواد و عناصر طبیعی متعادل کنید، مثل نیمکت چوبی استفاده شده برای فیلتر ورودی، یا سبدهای بافته شده ای که برای ذخیره و نگهداری وسایل کنار گذاشته، استفاده می شود. از گیاه ساکولنت برای تزئین میز قهوه خود استفاده کنید، برای جذابتر کردن اتاق، یک گلدان آپارتمانی در فضای خالی منزل قرار دهید.

                                                 

ساده و آسان بگیرید

                      

و ختم کلام اینکه: ساده بگیرید، کم خرید کنید، وسایل اضافه را نگه نداشته، از روش "هر چه کمتر، بهتر" پیروی کنید. اینست فلسفه طراحی خانه براساس سبک مینیمال و مطمئن باشید اگر کارتان را درست انجام بدهید، طراحی مینیمالیستی بسیار زیبا، گرم، پر محتوا و جذاب خواهد بود.